mandag den 9. oktober 2017

Boganmeldelse: Seikatsu – japansk hverdag af Asger Røjle Christensen

[Sponsoreret] Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar fra Turbine, men den interessante og meget oplysende bog kan også erhverves her til DKK 207,-.
Titel: Seikatsu – japansk hverdag
Forfatter: Asger Røjle Christensen
Udgivelsesår: 2017
Sideantal: 257
Forlag: Turbine

I 30 år har journalist, forfatter, foredragsholder og rejseleder, Asger Røjle Christensen, beskæftiget sig med Japan, og nu tilbyder han en lettilgængelig introduktion til japansk kultur, som må anbefales til alle med den mindste interesse i Japan!
Jeg har ikke helt ord til at beskrive de følelser, der gik igennem mig, da jeg åbnede overraskelsespakken fra Forlaget Turbine med Asger Røjles nye bog Seikatsu – japansk hverdag. Jeg blev overmandet af et savn så stort, at det tog fysisk form og omdannedes til en lille tåre i øjenkrogen. Til de læsere, hvis næse det er gået forbi, tilbragte jeg halvdelen af 2016 og starten af 2017 i Tokyo, hvor jeg var i praktik på Danmarks Ambassade. Og selvom det jo kun var for en ganske kort stund, lærte jeg i den grad at forstå baggrunden for Asger Røjles kærlighed til og fascination af solens rige. Jeg har aldrig haft den der Japan-fascination, som er så meget en ting, at der er et ord for den fremmedes iver efter at gøre sig selv japansk (weeaboo), og faktisk var det også mere eller mindre tilfældigt, at det lige var i Japan, jeg havnede. Men nu ved jeg, at der er utallige grunde til at holde af Japan, og disse blev i allerhøjeste grad genopfrisket i Seikatsu – japansk hverdag.
I bogen tilbyder forfatteren et indblik i japanernes hverdag, lige fra pendlerkultur og genbrugsvaner til nye fænomener og ældgamle traditioner. Den er en samling af forfatterens publikationer på websiden og blogfællesskabet POV, og for mig var de faktisk et kærkomment gensyn med en lang række artikler, jeg modtog i min mailindbakke under opholdet på ambassaden. Samlingen består af 38 udvalgte særheder, finurligheder, forbilledlige eksempler og horisontudvidende fakta om Japan og japansk mentalitet, og det er min påstand at alle, som har gjort ophold i Japan vil kunne nikke genkendende til mange af de beskrevne fænomener og tendenser.
For blot at nævne nogle få af de tekster, der gjorde særligt indtryk på mig, kan jeg fremhæve afsnittet om Japans lave kriminalitet, som betyder at det er fuldstændig normalt at lade sin pung, mobil eller computer ligge fremme på en café, mens man lige smutter på toilet eller går op og bestiller sin mad. Det var også interessant at læse afsnittet om cyklister i Japan, som forfatteren refererer til som “Japans sande anarkister”. Alt er så ordentligt i Japan, alle står pænt i kø, venter tålmodigt og tager generelt meget stort hensyn til hinanden og til det, står cykelkulturen i skarp kontrast. Forfatteren nævner, at der er kontakt mellem den danske ambassade og Japans cyklistforbund, fordi man gerne vil lære af dansk cykelkultur, og det var selvfølgelig sjovt for mig at læse, fordi jeg deltog i de møder under mit ophold, men også fordi jeg selv var en af de sindssyge cyklister. En anden ting, som ofte kommer bag på folk er, at Japan, som må siges at være et teknologisk forgangsland, stort set kun benytter sig af kontant betaling. Derudover er der talrige andre interessante afsnit – ja, faktisk er der ikke andet – om for eksempel genbrugsvaner (de er så seje til at genbruge hvad som helst, og selv i min 12 kvadratmeters lejlighed var der prioriteret fire forskellige skraldespande, så jeg kunne sortere almindeligt husholdningsaffald fra glas, plastik og papir), og den uskrevne regel om at alle medbringer en pose til affald, når de skal ud, som de bærer rundt på, til de møder en skraldespand, og det gør man faktisk kun meget sjældent, fordi man forsøger at undgå skraldespandssultne krager.
Nu blev det en længere anmeldelse, men i virkeligheden kan det siges ganske kort: Hvis du enten har været i Japan, gerne vil til Japan eller har bare den mindste smule interesse i japansk kultur, så er du selvskrevet til at læse Seikatsu – japansk hverdag! Den er overskuelig, oplysende og lettilgængelig, og jeg kan ikke komme i tanke om en eneste grund til ikke at læse den! Seks dejlige kopper kaffe – eller skulle vi sige matcha i dagens anledning? – herfra.


PS: Hvis du er nysgerrig efter at læse mere om mine oplevelser i Japan, så oprettede jeg denne personlige rejseblog kort inden afrejse, hvor jeg også præsenterer en lang række kulturchok.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar